Admir Mujkić: Putovanje, grafike, 2001.g., Sarajevo
prof.dr. Fehim Hadžimuhamedović
VRTNJA I BLJESCI STVARNOSTI
Unošenje
svijeta u sebe - širenje sebe u svijet
IIIII
Sasvim osobena ali, u izvjesnom smislu i
univezalna, izložba grafika Admira Mujkića nastala je koutjecajem njenog
poticaja i okvirne teme - vrtnje derviškog plesa, i upotrijebljenog izložbenog
prostora. Njen je rezultat treći kvalitet, onaj koji nadilazi simboličke ali i
prostorne učinke samih grafika. Kroz to, izložba problematizira i sugerira
razrješenje nekih od temeljnih pitanja umjetnosti u savremenom iskazu, onih koji
se tiču strukture umjetničkog izricanja. Naime, akademski grafičar Admir Mujkić
ostvaruje i izlaže grafike koje artikuliraju i reinauguriraju trancedentalni
sloj umjetničkog djela Sa aspekta savremene umjetnosti radi se o održanju
potisnutog sloja. Đilo Dorfles poistovjećuje ovaj sloj sa zahtjevom za
transracionalim iskazivanjem. On kaže: “Da bi (umjetnost) zaista dosegnula
oblik komunikacije koji prevazilazi intelektualno saznanje i vezivanje za određenu
epohu, neophodan je upliv trans-racionalne’ ideje. Ona može da se spoji sa zamišljenom
idejom – Bildhafte Denken – koja se smješta u srce simboličke komponente
svake umjetničke kreacije. U bliskoj budućnosti ta simbolička vrijednost
umjetnosti – koja, danas nedostaje mnogim savremenim ostvarenjima ... iznova će
se pojaviti...” (Opšta historija umjetnosti, Leonardo Arte, Milano, 1997)
IIIII
Princip vrtnje derviškog plesa ima osnovu formalnog ustrojstva u
artikulaciji i ustanovljenju vertikalne i mikrokosmološke osovine. Sve su
grafike Admira Mujkića prekrivene principom vrtnje i dominacijom Axis Mundi,
a likovna ekspresija vertikale javlja se u svakom dijelu pojedine grafike,
doslovno ili kao vidljiva potka. Preko osovina i samog generativnog vrtnje čitav
se svijet javlja na okupu - na jednom mjestu. Svojevrstan najmanji sastavnik
svijeta, i svijet sam, se tako pojavljuju. Čitav svijet biva upijen u središte
jedne vrtnje - čitav se svijet rasipa iz središta jedne vrtnje. Ili, u samom
procesu i iskustvu vrtnje, onaj koji se vrti unosi čitav svijet u sebe, i širi
se, jednovremeno, u čitav svijet i njegov beskraj.
Unutar same grafike, svijet, odnosno njegova
slika se tvori u izvjesnom inverznom odnosu: Djelatna slika je smještena u
centralnom dijelu slike, kao slika u slici, obično naznačena posebnim okvirom.
Tako se, kao svojevrstan ram i predslika javlja veća slika koja se prostire do
ivica same grafike. U njoj se po pravilu javlja shematizam (obris i naznaka)
antropomorfne figure sa svojim pripadnim okolišem, apstraktno artikuliranih, a
likovno riješenih inertnim plošnim oblicima i takvim bojama. Tako se,
figurativo govoreći, antropomorfni pejsaž kamenih označenja prostire u cjelini
slike, ali biva nevažan - on je tek poticaj. Čovjek je, zapravo, tek polazište.
Jer, unutar tog 'kamenog' pejsaža javlja se 'otvor', 'prorez', 'rupa' slike
satkane od čipkaste i dekorativne građe - čistog nematerijalnog kvaliteta, kao
pravo ishodište pojedine grafike. Tako se u srijedi grube i materijalne
ovostranosti može pronaći onostrano suptilnih kvaliteta. Predočeni esteski obrazac
je čist, gdje je izvanjsko svijeta geometrizirano i materijalno, statično,
monovalentno, shematizirano, bez stvarnih atribucija života, a čovjek je
prisutan samo kao obris. Unutarnji, pravi svijet, pokrenutog i dinamičnog,
ispunjenog i simboličnog, koji odašilje atribucije života, biva artikuliran u
unutarnjem okviru, kao direktna refleksija same vrtnje - čovjeka i derviša koji
se vrti oko sebe, oko i unutar čitavog svijeta. Unutar tog unutarnjeg rama,
pojavljuju se unutarnje slike, začudno predstave života u kojima istu građu i
kvalitet imaju i cvijet, i nebeska kola, i konj, i ljudi u scenama života koji
je lijep... Ovaj kvalitet zajedničkog je centralni karakter koji sugeira nadilaženje
materijalnog i izvanjskog pojave i približavanje jednom i jednosti Boga.
Duhovnost se tako javlja kao logično simbolno stanje grafika, koje su logično
ostvarene likovnom ekspresijom u biti smirenog.
IIIII
Uz formalitet vertikale, koja je osnov cjeline
kompozicije grafičkog lista, kvalitet slike unutarnjeg rama zasnovan je na
ritmičkom ponavljanju, udvajanju i širenju likovnih elemenata crteža i linije.
Taj ritam, koji teži da se, likovnom građom čipkasto ostvarenog i nebojenog
crteža, proširi na sve strane, tvori ornamentalni iskaz. Ovaj ornament, bujajuće
ekspresije i atribucija živog, jeste jasno odraz ritmičnog vrtnje i derviškog
plesa, ali više u simboličkom iskazivanju. Jer, ukupno, ostvarene grafike ne teže
ekspresivnom reprezentovanju samih fizičkih kretnji plesa likovnim elementima
linija, ploha... Čulnost vrtnje se tu artikulira kao čisti simbol, koga prije
svega ostalog, delikatni čipkasti crtež iskazuje. Ostvareni ritam - ornament -
simbol... jeste ispuna i prava supstancija svijeta; svijeta, koji, po Admiru
Mujkiću, ne može biti projekcija ispraznog dekartovskog prostora. Ali, na prvi
pogled paradoksalno, njegovim supstancijalnim ispunjavanjem, sam prostor, u
nekom smislu, više nije bitan.
IIIII
Vrtnja sufije usisava čitav svijet u sebe i širi
se na njega. Premda se mora pojaviti na neki način unutar slike, vrtnja nije
cilj i tema – to nije slika u kojoj se boravi, ona je samo način da se dokuče
neke druge slike – jedan nov i neuobičajen i čudesan pogled na svijet. U vrtnji
se svijet oslobađa atribucija težina i vremena, otvara se jedan neviđeni
svijet. I naučni eksperimenti sa vrtnjom, kretanje kroz horizontalni torus,
potvrđuju refleks oduzimanja težine. Grafika Admira Mujkića, zapravo unutarnja
'slika čipkastog svijeta koja se javlja u slici', upravo je takva, oslobođena
ekspresije težine i formalnih obaveza tvorenja slike.
IIIII
Modelujmo izvjesne inverzne iskaze ostvarenih
grafika, krećimo se prema van, a ne u dubinu pojave i njene slike. Zamišljajmo,
predočimo sebi izvjestan postupak iznalaženja pozitiva, ako sliku grafike
shvatimo kao njen negativ. Odnosno, koji je to pozitiv svijeta koji je otisnuo,
preko ruke i duha umjetnika, ostvarene šare, forme...? Ako uspijemo, odjednom ćemo
ugledati začudno običan i začudno lijep svijet! Prije svega, svijet punoće! U
ispunjenom svijetu – svijetu punoće nema mjesta za horor vacui. Otisak
supstancijalnog svijeta je bezgranično raznovrstan i slojevit. Mnogobrojne
skale otisaka svjedoče njegovu punoću. Ornament je prirodno stanje
supstancijalnog svijeta, i može se iščitavati i kao njegov ukras. U takvom
svijetu i grafika ima dijapazon raznovrsnog iskazivanja, otiskuje stvarnost
tehnikom slabog i jakog kontrasta, iščezavajućeg kontrasta, totalnog i totalno
oduzetog kontrasta koji oduzimaju površinski sloj slike, itd.
IIIII
Kad se različiti otkriveni slojevi pojavnosti slože
u nekom poretku oni tvore ezoteričke obrasce pojave – svojevrsnu metafiziku
pojave. To vrijedi i za sam likovni postupak ostvarenih grafika i predočenih
slika, kao i za sam upotrijebljeni grafički materijal, primjenjenu tehniku,
itd. U takvom ezoteričkom iskazivanju svijeta grafika i njeni elementi (forma,
boja, linija, itd.) nisu pomoćna sredstva simbolične artikulacije, oni su i
sami jednakovrijedni simboli - pojave koje se meditiraju i usvajaju kao bilo
koja druga pojava. Time se briše granica umjetnosti i života, formalna sredstva
i tehnike nisu izvan svijeta oni su njegov jednakovrijedan i jednakopravan dio.
Drugim riječima sve činjenice živog i neživog svijeta se spajaju. U tom smislu,
ima naznaka da Admir Mujkić meditira i samu grafiku - liniju, plohu, boju... Za
ezoteričke obrasce može se vezati i organizacija, odnosno kompozicija slike:
Vani-unutra, apstraktno-konkretno, prazno-puno, oblik-ornament, ploha-linija...
samo su neki od tih dvojnih karaktera koji se mogu raspoznati u osnovi također
dvojne kompozicije, u kojoj, naprimjer, osnova kompozicije - gornje-donje, biva
uravnotežena oko horizontalne osovine. Kompozicioni obrazac tu sugerira
'gornje' kao izvanjsko, ali apstraktno i geometrijsko, nasuprot 'donjeg', kao
unutarnjeg i ispunjenog.
IIIII
Akt umjetničkog stvaranja se sastoji u iznalaženju izvanrednog stanja
ravnoteže, unutar stvaraoca, odnosno stvaraoca i svijeta. Iznaći to stanje,
“zaviriti u sebe”, “dokučiti unutarnje pejsaže”, “probuditi se u snu”, ili, naći
tanahnu nit “međ’ javom i međ’ snom” izuzetan je umjetnikov napor.Po načinu odnosa prema svijetu, iznalaženja tog izvanrednog sklada bliski su u metodu sufija i umjetnik. Sufija, koji iznalazi unutarnji balans i ravnotežu sa svemirom, sa njim preklapa svakodnevni i iskustveni svijet. Umjetnik traži balans između unutarnjeg sebe i vanjskog svijeta. Admir Mujkić utvrđuje i upoređuje dva iskustva, spoznaje i usvajanja svijeta. Ponekad je dva iskustva teže preklopiti.
'Putovanje i traženje' označavaju
fenomenološki karakter ostvarenih grafika, gdje je 'slika u slici' osnovni
koncept. Ovakvo putovanje otvara bezgranične prostore svakodnevih pojava i
samog življenja, nesumnjivo vezano za kulturni obrazac Bosne i njenog islamskog
karaktera. Istražujući pojave i njihove slike i paslike, Admir Mujkić uočava
bezbrojnu pojavnu slojevitost, ali se, ipak, tematski zadržava na motivu bajke
i mita. Sama tehnika 'putovanja' označava svojevrsno 'vertikalno kretanje' od
površine slike kroz dubinske slojeve pojave. Ali ... moguće je putovati i
'horizontalno' jednim jedinim pojavnim slojem, kroz oblik vrha lista ili
nijansu neke boje. 'Putovanje' je ovdje oznaka za način promišljanja svijeta i
likovnog djelovanja, jednovremeno. Vertikalnost 'slike u slici', ili 'slike
kroz sliku', označava da se vremenske atribucije dokidaju. Antropomorfno čovjeka
je prvi prozor i prvi sloj koji se odbacuje. On je prisutan samo iz razloga
svjedočenja tog odbacivanja. Bitna je unutarnjost čovjeka.
U iščitavanju grafika Admira Mujkića, jedna se
metafora nameće: Svojevrsni metafizički valjak (supstitut grafičkog valjka i
prese) vrtnjom upija i reflektira svjetlost. U bljescima svjetlosti,
jednovremeno rađanja i umiranja, trajanja i netrajanja, kratkotrajnosti i vječnosti...
rađaju se, otiskuju se i reflektiraju slike. U takvom se stvaranju
organsko-linijski udvojeni oblici samih grafika ispravljaju i plešu,
komplementirani prvim i vječnim ritmom praskozorja, svjetlom provocirajući rađanja
i otvaranja zabravljenih prostora tame... Ko ima unutarnje oko, poput onog što
ga ima Admir Mujkić, može vidjeti slike začudnog i bajkovitog svijeta, koji
otkrivenim holizmom poziva...
Prof.dr. Fehim Hadžimuhamedović
Prof.dr. Fehim Hadžimuhamedović
No comments:
Post a Comment