Izložba
Admir Mujkić: Putovanje, grafike, 2001.g., Sarajevo
prof. dr. Rusmir Mahmutćehajić
Mujkićeve slike
Mujkićeve grafičke slike
otiskuju u nemiru mišljenja moguća skrućenja dojmova o njihovoj tvarnoj naravi,
usporedivosti s uzornim simbolima, vezi s predajskim kazivanjima i odmaknutosti
od preovlađujućih obrazaca.
Odmjerenost u odnosu oblika,
ustegnutost u bojenju, povjerenje u bjelinu kao vijenac svakog grafičkog znaka,
te odanost majstorstvu koje je iščezlo izvan kazivanja upućuje prema najboljim
znalcima bosanskog grafičkog iskustva. Ali, preljevi i jasnaoće, te smirenosti
i samoće slegnutih bjelina i jasnih kaligrafskih zapisa u okvirima starog zlata
i škrtih crvenih i modrina u rukopisima svetih štiva lebde između Mujkićevih
znakova na prostranstvima slika. Sve slike kazuju, čita se od jednog do drugog
lista, o neosporivosti Mujkićeve prisutnosti u radionici i kazivanju pouzdanih
i tihih majstora starog i novog grafičkog umjeća Bosne.
Nema Mujkićevog lista bez
ispitivanja odnosa konačnog i otvorenog te prolaznog i vječnog. U svakom dahu
svijet se ruši i uzdiže. Ali, nijedan čas ne zahvata mu ni Osu ni Središte. To
je tajna kojom se Mujkić bavi u nastojanju da o njoj kazuje. Time se on sve
više primiče neiskazivom. I to je živi glas njegovog grafičkog kazivanja. U
njemu su ustrajnosti kruga i opetovanja Sjećanja, uz neiscrpnost Jednosti. U
njemu su sve pojedinačnosti i kretnje, uz njihovu nedovoljnost da potvrde
Jednotu i Mir. Zato je shvatljiva prisutnost sufija koji sjede s okretanjem i
uticanjem Neiskazivom, koji se vrte oko ose svijeta, neuspijevajući je pronaći
ni u jednom obliku, zadubljenja u slišanja i gledanja, pri čemu nikada ne biva
iscrpljena Ljepota Lica Milosnog.
Iz svega tog proistječe
pitanje. Jesu li Mujkićeva preotiskivanja odraz postignutog i smirenog
grafičkog umijeća u kojem se s lahkoćom kreću i pokazuju njegove zagledanosti i
usredištenosti?
U preovlađujućoj odvojenosti
modernog doba od najvišeg i neizrecivog neprestano nahrljuju navale odozdol, iz
nižih predjela bivsvtva, neoblikovane tvari i svega što u nju dospijeva. Govor
Višnjeg je, čini se, prekinut u nemogućnosti čitanja znakova u obzorjima i
jastvima. Strah iz susreta s mnoštvom odbljesaka, koji napominju iako ne
kazuju, potiče prema pitanjima koja su u zamagljenim vidicima proglašena zabranjenim.
Je li mogiće pronaći ljudsko središte kao doticaj vječnosti sa svakim “sada”?
Kako iz sve rasprostranjenosti u svim smjerovima obzorja pronaći nepotresivu i
neiscrpnu srijedu ljudskosti. Ima li znanja koje bi bilo i bivanje? Ali, ako ga
ima, kako biti u nedvojini? Ako nema vraćanja u vremenu i prostoru, ima li ga u
skupljanju od rasprostranjenosti u obzorjima prema sažetosti u jastvu?
Mujkićeve slike vraćaju svojim
govorom prema šutnji kao počelu svega znanog. One naznačuju da slušanje ima
viši smisao od govora, da svaki zapis upućuje Bjelini.
Umjetnost modernog doba, kao
iskaz jastvakoje samo sebe tumači kao dovoljnim i neovisnim svojim korijenom,
ne kazuje, čini se gotovo ništa o ljudskoj svrsi. Pitanje o zlu i dobru, te
ružnoći i ljepoti ostaje u takvome vidiku obzorja i jastva sve dalje i dalje.
Ali, strast govorenja sve više nadvlađuje tišinu. Nerijetko se čini da su svako
sjećanje na Neizrecivo i potreba da se s njim obnovi savez posve nestali iz
slike vremena. Iako je umjetnosti i umjenika sve više, ljepote kao pokazivanja
vječnosti u časovitim mijenama je sve manje. Mnoštvo postaje razlog i svrha sebi
samom. A ljudsko jasvo uzvikuje ipak, u
sve nemuštijem jeziku: Tebi robujemo i Tebi zapomažemo!
Mujkićeve slike su poput
neočekivanog pogleda odnekud iz izmještenog središta jastva koje je postalo
doživotno zatočeno u sebi samom, te izgubilo svaku otvorenost prema Potpunosti.
One su, u skladu s tim, glas mogućeg vraćanja u gledanju i slušanju. U njima
nerijetko odbljesnu ljepota i tišina kao stranci u svijetu na koji se priviknuo
čovjek bez Boga. Zato su one i podsjećanja na mogućnosti obnavljanja ljudske
ljudske veze s Otvorenošću kao Znanjem, Usmjerenošću kao Putem i Vrlinom kao
Blagošću i darežljivošću.
Rusmir Mahmutćehajić
No comments:
Post a Comment